Så här handlar du i Waltti webbshop

I Waltti webbshop kan du ladda ditt resekort utan att registrera dig, eller så får du ett eget användarkonto, om du registrerar dig. Du kan även välja vilket språk du vill uträtta dina ärenden på (finska, svenska, engelska).

Biljettyper som kan laddas på kortet via webben bestäms av kollektivtrafikmyndigheten inom respektive område.  Du kan kontrollera biljettyperna via sidorna för kollektivtrafiken i ditt eget område.

Användning utan att registrera sig

Ange resekortets nummer (numret finns på kortets baksida) och ditt eget trafikområde. Därefter kan du köpa biljettprodukter på kortet.

Registrering

Om du vill registrera dig och få ett användarkonto, ska du göra det via registreringslänken på förstasidan.  För att registrera dig måste du uppge e-postadress och ett lösenord. Dessutom måste du godkänna användarvillkoren för webbtjänsten i samband med registreringen.

Waltti-meddelanden kan skickas till den e-postadress du uppger i samband med registrering, om du samtycker till detta i tjänsten.

När du loggar in på tjänsten kan du se vilka kort som du har anslutit till tjänsten och när du väljer resekort kommer du direkt till webbshopen.

Användarkonto

Ditt användarkonto omfattar dina användarspecifika uppgifter. Med hjälp av kontot kan du ansluta önskade kort till din profil. När ett kort har anslutits till användarkontot, kan tillagda kort alltid laddas direkt och de behöver inte längre läggas till separat. Dessutom visas tidigare inköp på användarkontot.

När du är inloggad kan du också till exempel lägga till eller ta bort kort från kontot, ändra din e-postadress eller byta lösenord.

Om du vill ändra den e-postadress som anslutits till kontot, ska du ange den nya e-postadressen i fältet ”e-post” för användarkontot. Sedan får du en länk till din nuvarande e-postadress, där du kan godkänna bytet av e-postadress.

Om du vill ändra lösenordet för kontot, ska du ange det nya lösenordet och bekräfta lösenordet genom att ange det på nytt.

När du är inloggad kan du också till exempel lägga till eller ta bort kort från kontot, ändra din e-postadress eller byta lösenord.

Om du vill ändra den e-postadress som anslutits till kontot, ska du ange den nya e-postadressen i fältet ”e-post” för användarkontot. Sedan får du en länk till din nuvarande e-postadress, där du kan godkänna bytet av e-postadress.

Om du vill ändra lösenordet för kontot, ska du ange det nya lösenordet och bekräfta lösenordet genom att ange det på nytt.

Lägga till/ta bort kort från användarkonto

  1. Ange namn för kortet.
  2. Ange kortets fullständiga nummer. Numret finns på kortets baksida.
  3. Välj trafikområde för kortet.
  4. Spara uppgifterna.

Kortet har nu lagts till och visas på ditt användarkonto. Du kan ta bort ett kort genom att klicka på knappen ”radera”.

Ladda kort

När du är inloggad som användare kan du se vilka kort som har anslutits till din profil. Om du vill ladda ett annat kort, men inte vill ansluta kortet till ditt konto, kan du lägga till det för enbart beställningen i fråga. Du kan lägga till ett kort genom att ange kortets nummer och trafikområdet.

Du kan samtidigt köpa både en period- och värdebiljett på kortet, eller bara en biljettprodukt om du så vill. Du kan ladda två periodbiljetter på ett kort. Den andra perioden kan laddas först när den första perioden har tagits i bruk (aktiverats) i ett färdmedel.

Produkter laddas ner till ditt resekort nästa gång som kortet används på fordon av det utvalda trafikeringsområdet. Vi rekommenderar att du laddar ditt resekort i god tid innan du ska resa, eftersom det finns viss fördröjning innan produkter uppdateras på fordon. Resekortet kan aktiveras i genomsnitt två timmar efter köpet, men i interkommunal trafik och landsbygdstrafik kan dataöverföringen ta upp till 1 till 3 dagar. Längden av fördröjningen hittas på användningsvillkor på webbtjänsten för respektive område.

Välj önskad produkt, lägg till den i varukorgen och godkänn användarvillkoren. Om du vill kan du fortsätta och ladda andra produkter på kortet eller byta kort. Observera att du i en beställning endast kan köpa produkter inom samma trafikområde.

I varukorgen ser du vilken/vilka produkter du valt, priset och totalpriset för korgen. Innan du väljer betalningssätt kan du fritt gå till andra sidor i Waltti webbshop utan att din varukorg töms.

Du kan ändra innehållet i varukorgen och också ta bort produkter ur korgen ända tills du väljer betalningssätt.

Betala

Innan du väljer betalningssätt ska du ange den e-postadress till vilken du vill ha kvittot för inköpet. Välj betalningssätt och betala därefter via Paytrail med de betalningsmöjligheter som erbjuds av din kollektivtrafikmyndighet.

Kollektivtrafikmyndigheten inom respektive område kan erbjuda betalningen med faktura. Om du väljer fakturan, press AfterPay-knappen och följ instruktioner. Om du väljer att betala med AfterPay, samlas dina köp på en månadsfaktura. En fakturaavgift på 2,90 € tillkommer.

Efter en lyckad betalning gå tillbaka till Waltti webbshop och du får ett meddelande om att betalningen lyckades. Du får ännu ett kvitto på inköpet till den angivna e-postadressen.

Om du har några frågor om eller problem i anknytning till laddningshändelsen ber vi dig kontakta servicestället för kollektivtrafiken i ditt område.

Kontaktuppgifterna för serviceställena hittar du i det nedre fältet i Waltti webbshop, klicka linken Kontakt.