Vi har uppdaterat Walttis Dataskyddsbeskrivning gällande avsnittet "Övervakning av användningen". Texten har förtydligats, och lagringstiderna för loggdata har preciserats. Uppdateringen av integritetspolicyn kräver inga åtgärder.
Vanliga frågor
Webbshoppen
Hur använder jag Waltti webbshopen?
Det rör sig om en gemensam webbshop för Waltti-städernas kollektivtrafik. I butiken kan du ladda produkter på ditt resekort, och köpa personliga resekort.
Miten ostan koulumatkatuetun lipun?
Kelan myöntämää koulumatkatukea haetaan verkkohakemuksella OmaKelassa.
Ska man registrera sig för Waltti webbshoppen?
Du kan ladda ditt resekort genom att registrera dig för ett eget användarkonto, alternativt använda shoppen utan att registrera dig.
Om du registrerar dig kan du använda alla funktionerna i Waltti shoppen samt eventuella personliga förmåner.
Om du vill registrera dig för ett eget användarkonto gör du det via registreringslänken på startsidan.
Waltti-mobilbiljetter
Lipun siirtäminen uuteen puhelimeen
Waltti Mobiilissa kausilipun ja vuorokausilipun voi siirtää uuteen puhelimeen, jos puhelin rikkoontuu tai hajoaa. Kertalippu ei ole siirrettävissä.
Lipun siirto toimii siten, että käyttäjä kirjautuu uudessa puhelimessa Waltti Mobiili sovellukseen samalla käyttäjätunnuksella kuin vanhassakin puhelimessa. Sovellus ehdottaa tällöin automaattisesti lipun siirtoa.
Resekort
Har jag någon nytta av att registrera mig?
Genom att registrera dig får du ett användarkonto där du kan se dina personliga uppgifter samt alla Waltti-tjänster du kan använda. Via kontot kan du till exempel koppla alla de kort du vill till din profil. Alla kort som är kopplade till ditt användarkonto kan laddas direkt och du behöver inte lägga till dem separat. Dessutom ser du dina tidigare köp i samband med användarkontot. När du är inloggad kan du även lägga till och ta bort kort på kontot, ändra din e-postadress och byta lösenord.
Vilka kort kan jag ladda i webbshoppen?
I shoppen kan du ladda alla person- eller innehavarspecifika Waltti-resekort.
Kan jag beställa ett nytt resekort i webbutiken?
Du kan beställa ett personligt resekort för dig själv eller för ett barn under 17 års ålder som bor i samma hushåll som du.
Hur länge tar det tills jag får kortet?
De resekort du beställt levereras till den adress du anger, normalt inom 7–14 dygn.
Hur börjar jag använda ett resekort som jag har köpt i webbshoppen?
Resekortet är klart att använda genast då du får det, förutsatt att du har laddat en period och/eller värde på det då du köpte det.
Går det att köpa innehavarspecifika resekort i webbshoppen?
Det går bara att köpa personliga resekort i webbshoppen.
Kan jag köpa ett resekort till mitt minderåriga barn i webbshoppen?
Du kan beställa ett personligt resekort för dig själv eller för ett barn under 17 års ålder som bor i samma hushåll som du.
Jag har tappat bort mitt resekort. Kan jag spärra kortet i webbshoppen och beställa ett nytt?
Om du tappar bort ditt personliga Waltti-resekort ska du kontakta kundtjänsten i din region. Där kan de spärra kortet och överföra oanvända resor till ett nytt kort.
Betalning
Vilka sätt kan man använda till att betala i webbshoppen?
Du kan välja betalningssätt inom ramen för de betalningstjänstleverantörer som kollektivtrafikregionen godkänner på din ort (internetbank, betalkort, MobilePay eller faktura).